Świat badań UX może postawić nas w obliczu wyzwań, których nie będziemy w stanie przewidzieć. Podczas prezentacji opowiem o czterech case study pokazujących, że praca badacza wymaga nieustannej gotowości do podjęcia działań niestandardowych. 😬
Przyglądając się kierunkom dla OLX postanowiliśmy szczegółowo zrozumieć, kiedy nasz produkt wspiera i może wspierać ludzi. Szukaliśmy definicji job dla kluczowych kategorii i identyfikowaliśmy wysiłki potencjalnych kupujących. Informacje osadziliśmy w kontekście charakterystyk zakupu oraz ich potencjału na rynku polskim.Dowiedz się w trakcie prezentacji jak wyglądał proces badawczy i dlaczego sięgnęliśmy po tradycyjne metodologie. Zobacz co osiągnęliśmy, a przede wszystkim co nam sprawiło trudności.
Wyzwania projektowe często wymagają od badaczy nieszablonowego podejścia do problemu. Jak przekonać interesariuszy, że warto zaryzykować pójście w nieznane? Na przykładzie badania produktów dla dzieci opowiemy, jakie trudności i wyzwania czekają badaczy decydujących się na niestandardowe metody. Podzielimy się też doświadczeniem, jak pokonywać wyzwania w tym procesie.
Jak w czasach przesytu informacji o odbiorcach wykorzystać różne metody, by rozumieć ich lepiej i tworzyć dla nich nową wartość?Jak hackować swoje własne techniki badawczo-projektowe by jeszcze lepiej zrozumieć istotę odbiorcy w kontekście tworzonego dzieła?W trakcie wystąpienia przedstawię najciekawsze mixmody i procesy design researchowe, w jakich miałem przyjemność brać udział.Opowiem też o zagrożeniach aktualnych płaskich modeli badań.
Czasami potrzeba niekonwencjonalnych metod by dowiedzieć się więcej od użytkowników. W świecie badawczym znane są “badania partyzanckie”, ale czy jest na nie miejsce w dużych organizacjach jak Allegro? Opowiemy o badaniach na Pol’and’Rocku, które pokazały, że warto rozważyć tę metodę, nie tylko dla szybkiego zebrania insightów, ale również dla rozwoju badacza. Pokażemy jak w starannym planowaniu projektów badawczych przydaje się doświadczenie energetyzującej improwizacji.
Pracując nad produktem Incfile (platforma do zakładania działalności w US), zależało mi na stworzeniu metody badawczej dostarczającej regularnych insightów w krótkich, dwutygodniowych sprintach. Wybór padł na społecznościowe słuchanie i badania netnograficzne ze względu na potrzebę jakościowych insightów przy jednoczesnym braku dostępu do użytkowników.Podczas prezentacji dowiesz się jak wykorzystać etnografię internetową do odkrywania potencjałów, insightów oraz unknown unknowns i na tej podstawie projektować rozwój produktu.
Podczas prelekcji omówię znane narzędzia badawcze, które wykorzystują między innymi sztuczną inteligencję do automatyzacji pracy Badacza. Przyjrzę się korzyściom automatyzacji w badaniach UX, takim jak oszczędność czasu i szybki dostęp do danych, oraz analizie ograniczeń, w tym braku kontekstu i konieczności ostrożnej interpretacji wyników. Przyłącz się, aby zgłębić temat automatyzacji badań UX.
Opowiemy o tym jakie są przewidywane zmiany na rynku pracy w związku z rozwojem AI.Dowiecie się jakie są najbardziej pożądane kompetencje przyszłości i jak wpisują się w rolę badacza/ki. Czy ryzyko, że sztuczna inteligencja zabierze nam pracę jest realne? I czy jako badaczki i badacze możemy bezpiecznie osiąść na laurach czy też powinniśmy zacząć uczyć się programować i pisać algorytmy?
W 2023 rozmawialiśmy z osobami niewidomymi i głuchymi o ich doświadczeniach z narzędziami cyfrowymi. Opowiemy:- co jest inaczej, a co podobnie – w porównaniu ze “standardowym” badaniem,- co zrobiliśmy (nie) najlepiej – i jakie nau(cz)ki wynieśliśmy na przyszłość,- na co zwrócić uwagę na etapie projektowania badania, terenu i analizy danych, prezentacji wyników - aby nie wpaść w pułapkę,- i co badanie dało zespołowi COI.Podzielimy się też linkiem do raportu z badania – i planami na dalsze projekty!
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś/aś się, jakie nieoczywiste potrzeby mogą mieć użytkownicy neuroatypowi? Wspólnie odkryjemy jak różnorodność neurologiczna kształtuje codzienne doświadczenia. Pokażę Ci, dlaczego uwzględnienie tej różnorodności jest kluczowe dla sukcesu projektów i badań. Udowodnię też, że neuroróżnorodność może być źródłem ogromnego potencjału. Przedstawię strategie, które pomogą Ci lepiej zrozumieć i uwzględnić potrzeby użytkowników w procesie badawczym i projektowym.
Continuous Discovery, pieszczotliwie nazywane przez nas conti disco, skupia się na małych, ale cyklicznych aktywnościach badawczych w obrębie teamu produktowego. Metoda opisana i spopularyzowana przez Teresę Torres zapewnia stałe wsparcie decyzji produktowych „wsadem” użytkownika, przy jednoczesnej demokratyzacji badań w agile’owym zespole. Dostarczamy samo 🥩: jak zaczęliśmy, know-how naszej implementacji, potknięcia, garść tipów i inspiracji.
Na bazie przykładu z branży fashion chcemy opowiedzieć, jak badania na etapie Discovery pomogły w opracowaniu kompleksowej koncepcji aplikacji.Nasz zespół badawczy jest częścią działu Digital Advisory. Działania badawcze były skoordynowane z pracami doradczymi, dzięki czemu wypracowywana koncepcja aplikacji była wielowymiarowa i uwzględniała perspektywy użytkownika, biznesu oraz możliwości technologiczne.
Wykorzystując techniki jakościowe badań UX nie zakładamy, że użytkownicy mogą nie być z nami szczerymi w swoich odpowiedziach. Dopiero skonfrontowanie danych z tych metod z innymi danymi, np. ilościowymi, może ujawnić różnice między tym, co użytkownicy mówią, a tym, jak rzeczywiście korzystają - lub chcą korzystać - z produktu. Jak sprawić, by kłamstwo stało się punktem wyjścia do postawienia właściwych hipotez badawczych, które w efekcie pomogą zespołowi podnieść kluczowe metryki produktowe?